Weblap készítés Google AdWords Keresőoptimalizálás

Szövegírás: nem mindegy, kikhez szólunk

A szokásos "webdesign cégek áttekintése" tevékenységem során - egy számomra meghökkentő szöveg olvasása kapcsán - jutott eszembe egy jó téma: a megfelelő stílus megválasztásának fontossága a szövegírás kapcsán.

A honlap, vagy weblap alatt alapvetően Web-alapú (legtöbbször HTML alapú) információhordozót értünk, mely az Internetes architektúrát alkalmazva valósítja meg az interaktív (a felhasználó által irányítható és befolyásolható), vizuális információközlési folyamat hatékony kiszolgálását.

Ezt egyébként több honlapon is megtaláltam szó szerint - nem tudom ki másolt kiről (na jó, azért sejtem), de nem is ez a fontos. (Hogy ne legyen gond vagy sértődés belőle, természetesen nem nevezem meg a tulajdonost és néhány szót is átírtam a szövegben.) Ahol először láttam ezt, ott a szöveg a főoldal első bekezdése - az érdeklődők tehát ezt olvassák először!

Feltételezve, hogy a cég célcsoportja nem a kivételes informatikai és/vagy műszaki nyelvérzékkel és tudással megáldott vállalkozásvezetők köre, hanem inkább az átlagos vagy annál is kevesebb ismeretekkel rendelkezők, a megfogalmazás azt hiszem eléggé elhibázott.

Ahogy a teljes honlap sem a készítőknek kell, hogy tetszen, hanem a felhasználóknak (pl. design, a menürendszer, stb.), úgy természetesen a rajta szereplő szövegeket is úgy kell megírni, hogy a potenciális vevőjelöltjeink gond nélkül megértsék - lehetőség szerint - minden szavát.

Persze nem csak azt kell jól megválasztani, hogy hogyan írunk le bizonyos dolgokat, hanem azt is, hogy egyáltalán miket írunk le. Példánknál maradva az internetezők közül vajon kik nem tudják, hogy mi egy honlap? Vagy ki érezheti szükségét annak, hogy jó hosszú mondatokkal magyarázzuk meg, hogy mi az?

Egy atomerőmű fűtőrendszerének szervízelésével foglalkozó honlapon meg kell magyarázni, hogy mit jelent a fűtőrendszer? Mondhatnánk: persze, hogy meg kell, hiszen ki tudja mi fán terem az? Ennek ellenére lássuk be, hogy akiknek szólna egy ilyen honlap és atomerőmű-fűtőrendszer szerelőt keresnek :) , minden bizonnyal tudják miről van szó.

Ne feledjük: a célcsoportunk tagjai fogják használni a honlapunkat, gondolkozzunk tehát az ő fejükkel!

Szeretne ingyenes e-mail értesítőt kapni minden új bejegyzésről?Iratkozzon fel most!

Hasznosnak találta ezt a blog bejegyzést?

Mária2007.03.01. 10:20 (1)

Fontos, hogyan írunk. Az is fontos, mit írunk. De legalább annyira fontos, hogy már az írás előtt tisztázzuk, hogy amit írunk, miért írjuk. Mi a célunk vele, milyen reakciót akarunk kiváltani az írással, valóban azt a reakciót váltjuk-e ki az olvasóban, mint amit szerettünk volna. De a legfontosabb: azzal, amit leírunk, ne legyen a szándékunk az érdeklődő félrevezetése.

Tegnap kattintottam egy etargetes marketing tartalmú hirdetésre. Szabvány oldalra jutottam, egy e-book megrendelésére akartak rábeszélni. Az oldalon megvolt a "check list" szerinti összes kötelező elem - a készítője akár Wolf Gábor lelkes, ám tehetségtelen tanítványa is lehetett volna. Mailcímért cserébe még ingyen fejezetet is kérhettem a könyvből, itt:

http://piszkostrukkok.alap.net/

Megadtam egy ilyen célokra fenntartott címet. Jött is a mail az ingyenes letöltésre mutató linkkel. A linkre kattintva viszont ezt kaptam:

http://piszkostrukkok.alap.net/trukk.html

Ezek után viszont a legutolsó dolog lenne az, hogy ezektől bármit is rendeljek.

Mindezt azért írtam, mert nem baj ha tudjuk: fontos, hogyan írunk, mit írunk, miért írunk. Nem árt, ha profik vagyunk a saját szakmánkban és képesek vagyunk az olvasók nyelvén megfogalmazni a fontosnak vélt közlendőnket.

Csak bunkók ne legyünk. Mert abból nem lesz üzlet.

Micuir2007.03.01. 11:13 (2)

Ez az oldal tényleg gáz! Azt gonsolom róla, hogy a "csecsemőnek minden vicc új" szellemében próbálkozik. Én sem rendelnék tőlük.

SzKareszhttp://skype.blog.hu/2007.03.01. 12:33 (3)

Kevés szó esik a netről, mint a jövő tudásbázisáról. A könyvek eltünnek, a marketing eladáscentrikus, halgat a múltról és a részletekről.
Sztem egy vállalat nem lesz kevesebb attól ha oktat is
- http://www.hydrolight.hu/ontozorendszer/ontozesi_kislexikon.html

Erdélyi Norberthttp://www.pronex.hu2007.03.01. 12:54 (4)

Kedves Mindenki!

A kedvenc témám: a weboldal szövege. Épp mielőtt megkaptam volna ma reggel az emailt a blogértesítőről, egy elég döbbenetes dolgot tapasztaltam: (egy kis sztori elé)
Az egyik megrendelőm, egy ügyvédi iroda weboldalt szeretne készítetni, s már odáig el is jutottunk a kommunikációnkban, hogy megegyeztünk, hogy a weboldaluk szövege a többi ügyvédi iroda weboldaltól eltérően nem a többi ügyvédnek, hanem azoknak fog szólni akik ügyvédet keresnek a neten. Ez ugyebár evidens, de ekkor rábukkantam az Magyar Ügyvédi Kamara állásfoglalására arról, hogy milyen legyen egy ügyvédi iroda weboldala, ebből a legjobb részeket idemásolom:

Az ügyvédi honlap tartalma nem szolgálhatja az ügyvéd, illetve szolgáltatásának népszerűsítését, vagy egyébként reklám célját. Tilos a hatáskeltő szlogen vagy más gazdasági reklámnak minősülő megjelölés használata. Az ügyvédi honlaphoz nem kapcsolható a képernyőn látható bármely reklám közlésre szolgáló felület (banner). Az ügyvédi honlapon tilos bármely más honlap címlapjára vagy bármely más tartalmi elemére kapcsolást lehetővé tevő un. "hyperlink" elhelyezése..."

Biztos hogy tanult, a szakmájukhoz kiválóan értő emberek fogalmazták meg ezt az állásfoglalást, de mindenestre én vitatkoznék velük.. Mit szólnátok, ha csinálnánk egy webdesigner szakmai kamarát (Kristóf, van már ilyen?) és kiadnánk egy állásfoglalást arról, hogy szerintünk, akik nem vagyunk ügyvédek, hogyan kellene kinéznie, vagy mit kellene tartalmazni mondjuk egy ingatlan adásvételi szerződésnek.

Ti mit gondoltok?

Mária2007.03.01. 13:52 (5)

Kedves Norbert!

Én azt gondolom, hogy a kedves megrendelőnek el kell döntenie, hogy ügyfeleket szeretne szerezni a honlapjával, (a bevételre hajt, ezért legyen könnyen használható, logikus felépítésű, értékes tartalommal rendelkező, interaktivitást támogató, kapcsolatfelvételre ösztönző, a keresőkben jól szereplő honlap) vagy a Kamara elvárásainak akar megfelelni (presztízsberuházásban gondolkodik, ezért csilli-villi, full flash és ami belefér a parasztvakításba). A kettő együtt nyilván nem fog menni.

Bár lehet, hogy csak el akarják kerülni, hogy hemzsegjenek a neten az ultrawebes és freewebes megoldások :)

Vagy borzadnak az olyan hazug, agyonmarketingezett dolgoktól, mint amilyenről ma reggel írtam...

Gál Kristófhttp://www.primodesign.hu/blog2007.03.01. 14:57 (6)

Norbert,

a példa akkor lenne tökéletes, ha mondjuk azt próbálnánk megmondani, milyen lehet a webdesign cégek honlapja (mert ugye ügyvédi kamara és ügyvédek honlapja...). :)

A kamara célját talán sejtem, ugyanakkor persze egy marha nagy hülyeség. Egyébként már mi is csináltunk ügyvédi irodának honlapot, szóval a probléma nem ismeretlen számomra sem. :)

Mária,

a példád persze jó, de kicsit más tészta, mert ez - ahogy hirdeti magát az illető - egy "piszkos trükk". Amit viszont az én példám alanya elkövetett inkább tévedésen és talán hibán is alapul, de semmiképpen sem rosszhiszemű.

Azt nem is említem, hogy piszkos trükk jellegű dolgokat SENKI NE csináljon, mert úgy gondolom ha ez nem nyilvánvaló, akkor hiába beszélek róla. A hibákon viszont érdemes elgondolkozni és kijavítani őket - esetleg már el sem kell követni őket eleve.

SzKaresz,

nem igazán értem miként kapcsolódik ide a példád. :)

Erdélyi Norberthttp://www.pronex.hu2007.03.01. 16:08 (7)

Én úgy értettem, hogy nem kell állástfoglalni arról amihez nem ért valaki, legyen az akár az xy szakmai kamara.
A köztudatban az él, hogy az tud weblapot tervezni aki "ért a számítógéphez", marketing szöveget meg bárki tud írni, akinek "van egy kis esze".

Ezeket a mondatokat pont így hallottam egy ismerősömtől...

Gál Kristófhttp://www.primodesign.hu/blog2007.03.01. 16:21 (8)

Norbert,

sajnos az utóbbi megállapításod tényleg nagyon igaz... mármint "Pistike nagyon ért a számítógépekhez" = nagyon jó lesz az a honlap, amit majd ő "fél óra alatt összedob" nekünk ingyen. Ez egyébként engem nem zavar annyira, legyen meg a Pistikéknek a saját piacuk. :)

Ügyvédi kamara ügy: azzal együtt, hogy nem értek egyet a kamara állásfoglalásával, szerintem nem kell feltétlen érteniük a honlapkészítéshez ahhoz, hogy eldöntsék szerintük kívánatos-e, hogy az ügyvédek pl. referenciákat tegyenek a honlapjukra. A céljuk nyilván az volt, hogy ne járatódjon le a szakma a marketingízű honlapokkal.

Persze a megvalósítás: nem lehetnek linkek, nem lehetnek feltütetve referenciák, stb. - egyértelműen félresikerült.

Erdélyi Norberthttp://www.pronex.hu2007.03.01. 17:28 (9)

Kristóf,

Én sem bánnám a Pistikék piacát, csak azokat a kis vagy közepes cégeket sajnálom, akik "cégbemutató" honlapra költenek.

A nálam is szokásos "webdesign cégek áttekintése" tevékenységem során én is rá- rábukkanok "érdekes" példákra, az egyik helyen ezt írják (nem pontosan idézem) a szolgáltatásuk magyarázatakor:

"A mi dolgunk: Megtervezni az arculatot stb stb.

Az Ön dolga: a szöveg megírása, amit a weblapján szeretne látni... " (jó, mi?)

Mária,

Még a piszkostrükkökhöz és a Wolf Gábor tanítványsághoz egy hasonló eset, de hogy ne legyen reklám benne, igyekszem korrektül fogalmazni: A fenti ismert marketinges sárga dobozos termékében példákat ír reklám-szöveg átiratokra: egy webdesign cég szövegét is így átírta, én kíváncsiságból fel is mentem az oldalukra: A szokásos csali tanulmány fogad, persze "25 000 Ft értékű", hogy az ember esze megálljon és kapkodjon az egér után: A tanulmányuk 3 oldalas amelyből másfél oldal egy idézet egy szakmai cikkből a többi pedig egy másik weboldal szapulása...

Hogy mi ér ezen épp 25 ezret, azt nem tudom.. A baj ezzel is mint a piszkostrükkökkel az, hogy ismerik a szabályokat és stratégiákat csak tehetségtelenül vagy tehetséggel de etikátlanul alkalmazzák, és ez csak odáig van rendben, amíg valaki nem hagyja náluk a pénzét egy profittermelő weblap reményében..

Ernőhttp://www.webseo.hu2007.03.10. 10:52 (10)

Huh, ezt a szöveget még én sem értem :-)

Mellesleg a weboldal szövegírás szerintem kiemelten fontos! (még a saját weboldalunkon is állandóan vitázunk... )

Sokan azt felejtik el, hogy laikusoknak kell fogalmazni. és tényleg mindenkit az érdekel, hogy milyen előnyökhöz jut a cég által, de engem már kimondottan taszít ez az irányvonal, amit pl a Piszkos Trukkok is végigvezet... hogy itt az ingyenes csali!

Vagy ez tényleg működik, és nekünk is be kellene állni a sorba??? Tényleg van aki bedől ennek, hogy ez neki jó, és minden hátsószándék nélkül kap valamit, szóval rohan regisztrálni?

Horváth Attilahttp://www.belyegzoexpressz.hu2007.03.11. 00:23 (11)

Kedves Norbert!

A Kamara állásfoglalását, azt hiszem, értem, még ha nem is értek egyet vele. A szándékuk az lehet, hogy az ügyvédi munka ne legyen reklám tárgya, hanem egyfajta szolgálat - azaz ne a reklámmal caslogassa be az adott jogász a kuncsaftot az irodájába, kvázi ne teremtsen piacot magának, hanem szolgálja azokat, akik megkeresik őt.

Maga a dolog szelleme bizonyos szempontból tetszik - például azért, mert ez ugye nem ösztönözné arra a jogászokat, akikből, mint a taxisokból, az ügyekhez képest sok van -, hogy ha már nem jut ügyfél, szélesítsük a piacot azzal, hogy jogi helyzetnek ábrázolván valamit, ami nem az, szélesítjük az egyébként keskeny piaci sávot.

Ami viszont nem tetszik a Kamara állásfoglalásában: nem ad teret azoknak az ügyvédeknek, akik saját tisztességes munkájuk hirdetésével vonzhatnák magukhoz a megfelelő számú ügyfélkört.

Valóban olyannak tűnik ez, mintha a közérteknek megtiltanák a reklámot, és minden üzletbe csaak az mehetne be, aki vagy arra lakik, vagy véletlenül odatalált.

Nem korszerű a módszer, az elvárás - amint a pozitívumként megfogalmazott elv sem biztos, hogy nem az elavulás stádiumában van. Ugynais miért ne ajánlhatna egy ügyvéd peren kívüli jogi segítséget (piacszélesítés okán)?

Erdélyi Norberthttp://www.pronex.hu2007.03.12. 02:12 (12)

Kedves Ernő!

Mit nem értett a hozzászólásomból? Az ingyenes tanulmányért add meg az adataid működő technika. Akkor jó a dolog, ha TÉNYLEG nincs mögötte hátsó szándék, én nem akarom eladni a termékemet, de mégis sokan veszik (lásd Duló Attila). Vagy kitűnő és követendő példának tartom, a primodesign.hu-t, aki ugye most is alkalmat teremt nekünk a kommunikációra,Kristóf küld egy tényleg jól sikerült tanulmányt, aztán semmi de semmi nyomulós, sőt semmilyen reklám, hanem érdekes szakmai cikkek. Irtam már itt, de megismétlem, ha nem nekem is webdesign-marketing cégem lenne, biztos, hogy tőlük rendelnék.


Attila,
Persze én is tudom miért van a kamara állásfoglalása, csak az a fura, hogy - olvassa végis az egészet, biztos megtalálja - tanácsul írják szinte az összes tipikus weblap hibát. Ha már ilyen állásfoglalásra készültek volt, akkor jó lett volna, ha konzultálnak szakértővel, pl. mi is megnézettük a megbízási szerződésünket ügyvéddel mielőtt alkalmaztuk, nem gondoltam magamról, hogy én aztán tudom milyen a jó szerződés, elvégre designer vagyok.. így ugye jobban megért?






Horváth Attilahttp://www.belyegzoexpressz.hu2007.03.12. 09:13 (13)

Kedves Norbert!

Eddig is megértettem - valószínű, nem jól fogalmaztam, ha írásomból úgy tűnt, nem értünk egyet. Osztom nézeteit, pusztán a Kamara "indítékait" próbáltam összeszedni (nem mintha mentegetni akartam volna őket).

Való igaz, hogy a kamarai állásfoglalást követve csak igazi, tipikus átlagweblapot lehetne készíteni, mely magán hordozza az állatorvosi ló összes tünetét.

Egyetértek azzal is, hogy átgondolatlan a koncepció. Mindezen túlmenően úgy gondolom, hogy a jobb marketing általában a valóban jobban működő vállalkozásokra jellemző, így azt hiszem, nem kellene, hogy a Kamara azoktól az ügyvédektől igyekezzen megvédeni a potenciális ügyfeleket, akik megfelelő honlapot, megfelelő marketinget készítenek.

Összefoglalásképpen: nem Önnek szerettem volna ellentmondani - merthogy Önnel értek egyet -, csak arra a kérdésre próbáltam rámutatni, mi motiválhatta a Kamarát, amikor ezt a rossz irányelvet fogalmazta meg.

Horváth Attilahttp://www.belyegzoexpressz.hu2007.03.12. 09:15 (14)

Kedves Norbert!

Eddig is megértettem - valószínű, nem jól fogalmaztam, ha írásomból úgy tűnt, nem értünk egyet. Osztom nézeteit, pusztán a Kamara "indítékait" próbáltam összeszedni (nem mintha mentegetni akartam volna őket).

Való igaz, hogy a kamarai állásfoglalást követve csak igazi, tipikus átlagweblapot lehetne készíteni, mely magán hordozza az állatorvosi ló összes tünetét.

Egyetértek azzal is, hogy átgondolatlan a koncepció. Mindezen túlmenően úgy gondolom, hogy a jobb marketing általában a valóban jobban működő vállalkozásokra jellemző, így azt hiszem, nem kellene, hogy a Kamara azoktól az ügyvédektől igyekezzen megvédeni a potenciális ügyfeleket, akik megfelelő honlapot, megfelelő marketinget készítenek.

Összefoglalásképpen: nem Önnek szerettem volna ellentmondani - merthogy Önnel értek egyet -, csak arra a kérdésre próbáltam rámutatni, mi motiválhatta a Kamarát, amikor ezt a rossz irányelvet fogalmazta meg.

Erdélyi Norberthttp://www.pronex.hu2007.03.14. 00:43 (15)

Attila,

én kérek elnézést, ha nyersen fogalmaztam.

A weboldala zseniális, főleg a cég pozicionálása tetszik! Gyakran látom, hogy jó marketing szövegű honlapok zéró designnal rendelkeznek, de az Ön oldala ebben is tökéletes.

Ha egy tanácsot megenged: tegyen ki egy kedves fotót magáról a főoldalra, írja alá a nevét kézírással, meg talán egy hangüzenet, nagyon jót tesz a vásárlói bizalomnak.

Sok sikert, megyek és feliratkozom a hirlevelére...

Horváth Attilahttp://www.belyegzoexpressz.hu2007.03.20. 19:50 (16)

Kedves Norbert!

Elnézést, hogy csak most válaszolok - legutóbbi hozzászólásom óta most először járok az oldalon.

Egyáltalán nem fogalmazott nyersen, sem bántóan, így hát nincs is miért elnézést kérnie.

Köszönöm az elismerő szavakat, melyeket az oldalról írt - az elismerés valójában azokat a nálam okosabb embereket illeti, akiknek tanácsára hallgatva végül így készült el az oldal. Egyetlen érdemem, hogy hallgattam rájuk (meg hogy vettem a fáradságot...).

A tanácsát külön köszönöm, meg is fogadom. Azt is köszönöm, hogy olvassa a tanulmányaimat - remélem, hasznosak lesznek.

(Off: A NoSpam nagyon szimpatikusnak tűnik. Látom, Ön feltette az oldalára a kódot. Kérem, ha ideje engedi, ossza meg velem a tapasztalatait egy e-mailben. Az e-mail címemet a tanulmányok feladójában találja, ide nem illesztem be. Előre is köszönöm!)

Vida Ágnes2007.03.30. 07:33 (17)

Kedves Attila és Norbert!

Érdekesnek találtam a vitájukat az ügyvédi honlapokról, de 1-2 dologban szeretnék pontosítani, hogy megértsék, miért ez a Kamara álláspontja.
Tudni kell, hogy az Ügyvédi Kamara sokági teljes mértékben tiltott mindenféle reklámtevékenységet. Tavaly aztán a Gazdasági Versenyhivatal megbírságolta őket emiatt, azóta lehet az ügyvédeknek is hirdetni, de továbbra is szigorú keretek között: http://www.jogiforum.hu/hirek/14496

Jó példa egyébként a szolgáltatás központú ügyvédi honlapra a http://www.cegalapitas.net/, amelyre akkor akadtam rá, amikor én szerettem volna céget alapítani, és noha nem őket választottam (mivel a családban van ügyvéd, inkább hozzá fordultam), de minden szükséges információt elértem innen, amit kerestem.

Üdv,
Vida Ágnes

Ernőhttp://www.webseo.hu2007.03.31. 14:49 (18)

Kedves Norbert!

NEM A TE SZÖVEGEDET NEM ÉRTEM!!! :-)
Elnézést, de csak most jutottam vissza blogra, és látom, hogy félre lettem értve.

A nem értem arra vonatkozott, amit Kristóf kiemelt a cikk elején.

Nekem pedig személy szerint a Te weboldalad tetszik, én értettem mindent azon.

Üdv,
Ernő

Horváth Attilahttp://www.belyegzoexpressz.hu2007.04.13. 16:50 (19)

Kedves Ágnes!

Köszönöm az információt - valóban hasznos adalék volt a témához. A cegalapitas.net oldal pedig egyrészt valóban zseniális, mint weboldal, másrészt kitűnő szolgáltatást nyújt. Külön köszönöm, hogy erre is felhívta a figyelmet!

Üdvözlettel:

Horváth Attila

nagyimrehttp://www.ceget.hu2009.10.30. 16:24 (20)

Találtam egy jó kis oldalt ahol a cégem alapítottam.gyors , olcsó , azonnal megcsinálták, rugalmasak voltak, szóval legalább itt nem volt a szokásos bürokratizmus + adtak egy számlázóprogramot is ingyen. Ha bármire kíváncsiak vagytok még, sok infó találtok a cégalapításról a http://www.ceget.hu weboldalon.






E-mail címe nem jelenik meg az oldalon!

Honlapjának címe megjelenik az oldalon!

Kérem írja ebbe a mezőbe Magyarország fővárosának nevét! Erre azért van szükség,
hogy a spam robotok ne tudjanak spam hozzászólásokat "írni" a blogba.